Zou er een fout in een satellieten lijst kunnen staan?

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Zou er een fout in een satellieten lijst kunnen staan?

      Heb nog niet lang geleden een vu+ Duo2 gekocht, en een schotel van 110/100 cm.

      Dit vind ik toch vreemd.
      Gebruikte eerst met het oorspronkelijk image. Het lukte zonder al teveel problemen met de systeem plugin (en een app op mijn mobiele telefoon) om 3 LNB's goed te zetten voor 28.2°E, 23.5°E en 19.6°E. Maar met hotbird op 13.0°E lukte het me niet, toch niet tezamen met een LNB voor Astra 19.6°E.
      Heb gisteren het VTI image geïnstalleerd en vandaag nog eens geprobeerd.

      Terwijl er toch 6,6 graden verschil is tussen 13.0°E en 19.6°E en er toch een afstandje is tussen de andere LNB's lijkt het erop dat de LNB's voor beide satellieten op juist dezelfde plaats willen staan. Maar apart komen ze allebei vrij goed door (84% s/r). Eigenlijk geeft de systeem plugin juist dezelfde waarde voor beide satellieten , ook al laat ik de SNB op dezelfde plaats staan.

      Heb dan met hotbird op 13.0°E geconfigureerd naar posten laten zoeken. Kreeg enkel 11 posten (beIN SPORTS 1/2, Russia Today, CCTV F/News/9 documentary, France 24 F/E/A, TV5monde Europa, DATASYSTEMS(?, kwam daarna niet in de lijst)) Zou het kunnen dat dit nu net posten zijn die de twee satellieten allebei uitzenden of waarvan de naam op dezelfde manier begint?
      Heb ook naar posten laten zoeken op meer westwaarts gelegen satellieten en telkens werd geen enkele post gevonden terwijl de systeem plugin wel aangaf dat de satelliet goed doorkwam.

      Als ik de standaard postenlijst laad geven die een S/R van 0% (met boodschappen als geen data in transponder). Behalve voor de 10 posten hierboven.

      Het lijkt erop dat gegevens voor de 19.6 E gebruikt worden als de 13.0 E wordt geselecteerd. Maar dat wel de postenlijst van de 13.0E wordt gebruikt.

      Wat doe ik verkeerd of waar moet ik kijken?
    • kan je de tuner configuratie eens tonen van je opstelling
      misschien dat je daar een foutje hebt gemaakt
      hier is die
      diseqc ABCD
      a = 13 oost
      b = 19,2 oost
      c = 23,5 oost
      d = 28,2 oost
      dat is natuurlijk ook de volgorde van de diseqc switch bovendaks
      en wel voor tuner A en tuner B
      misschien zit er wel een foutje daar

      de settingslijsten kun je natuurlijk gewoon zelf controleren met dreamboxedit 5.3.1.6
      ciao ciao
      :D keine kohle mehr :D

      Dieser Beitrag wurde bereits 1 mal editiert, zuletzt von tonskidutch ()

    • Bij mij is het omgekeerd, a=28.2, enz. Alles gezet met de grafische interface, dus zelf geen positie waarden ingevuld. Zou ook niet weten waar ik dat moet doen via de command line interface.
      Is er een file in /etc ofzo waar ik de tuner configuratie kan zien en posten?
      Dacht dat ik dat vrij goed gecontroleerd had, onder meer door de rol van c en d te verwisselen, en mijn vinger voor elke LNB te houden en te kijken of het signaal wel degelijk wegvalt. Kan altijd nog eens verifiëren.

      Ga dreamboxedit bekijken.
    • hoe je qua volgorde ingesteld hebt is niet zo belangrijk als het maar overeen komt met de coax kabels van de LNBś aan de diseqc switch
      zie mijn screenshot in de bijlage > gemaakt met het webinterface <grab screenshot> betreffende de tuner configuratie

      in /etc/enigma2/settings staan de tuner configuraties
      config.Nims.0.diseqcMode=diseqc_a_b_c_d
      config.Nims.0.diseqcA=130
      config.Nims.0.diseqcB=192
      config.Nims.0.diseqcC=235
      config.Nims.0.diseqcD=282
      config.Nims.0.configMode=simple
      Bilder
      • tunerconfscreenshot.jpg

        63,02 kB, 700×393, 18 mal angesehen
      • maart_037.png

        156,91 kB, 706×553, 25 mal angesehen
      :D keine kohle mehr :D
    • Bedankt. Bij mij staat dat nu zo in /etc/enigma2/settings

      config.Nims.0.diseqcMode=diseqc_a_b_c_d
      config.Nims.0.diseqcA=282
      config.Nims.0.diseqcB=235
      config.Nims.0.diseqcC=192
      config.Nims.0.diseqcD=130
      config.Nims.0.configMode=simple

      Hoewel ik voor C en D de laatste dagen als veel heb verandert. Als je een fout moest zien?

      Heb ook een nieuwe file satellites.xml afgehaald van satellites-xml.org en in /etc/tuxbox/ gezet. De file verschilde lichtjes met de oude versie voor Euro Bird. Maar ik ken de betekenis van die parameters niet.

      Vraag me af waaraan de receiver (en de plugin) het signaal van een satelliet herkent. De file bevat een positie voor elke satelliet, maar tenzij die in het signaal zit kan volgens mij daaraan de satelliet niet herkent worden.

      Denk dat ik mijn tweede tuner en switch ga bekabelen. Als er iets mis is met de switch op de kabels heb ik kans dat het probleem niet heb op de tweede tuner en zo de fout kan vinden.

      Als dat niet lukt weet ik niet direct waar ik verder moet naar kijken. Zelfs als ik tegelijkertijd op 19,2 en 13,0 zou kunnen ontvangen, het signaal dat de receiver als komende van 13,0 herkent bevat geen nieuwe posten. Misschien een paar andere images proberen?
    • het komt wel voor dat de switch niet goed schakelt als je de coaxkabels aansluit terwijl de receiver ingeschakeld is
      als je nog geen volledige shutdown per menu en herstart hebt gedaan kan het zijn dat de diseqc commando's verkeerd geïnterpreteerd worden

      ik denk dat je sowieso, de receiver eens kunt uitschakelen per menu en dan enkel achteraan de receiver de coax wisselen naar de andere tuneringang
      herstart en stel de tunerconfig precies eender in voor die andere dvb-s2 tuner

      volgens mij is er niets mis enkel een interpretatiefout of opstartfout

      de 4 LNB's boven op de wok (achter de wok staande) gaan dus in die volgorde een voor een naar de switch poort van rechts naar links bij JOUW

      want van rechts naar links is het 28,2=a / 23,5=b / 19,2=c / 13=d
      >>>>>>>>>>>>>>>>LNB meest rechts----------------------------LNB meest links

      sta je echter voor de schotel is het natuurlijk qua volgorde van aansluiten; dus links naar rechts ;huh: bij JOUW
      dat begrijp je en hebt ook zo de diseqc gevoed?
      heb je één kabel verwisseld, klopt het natuurlijk niet en kan het zijn dat je vreemde resultaten krijgt

      als je per positie een manuele scan doorvoert (niet op transponder maar op sateliet positie) met netwerk zoeken ja + wissen ja vindt je op hotbird zo'n dikke 1800 services
      er zijn enkele zenders die op 19,2 en op 13 dezelfde naam hebben maar als je dat bekijkt bij kingofsat of lyngsat qua zenderlijst zijn die op twee posities zeer zeldzaam
      :D keine kohle mehr :D
    • Heb via het menu herstart. Maar dat gaf geen verschil.
      Er lijkt toch een probleem met Satfinder. Als ik dat niet gebruik komt er een heel ander resultaat.


      De LNB gezet waar hij logisch gesproken ongeveer moest staan. De standaard lijst van Hotbird ingeladen. Met een paar kanalen hiervan zoveel mogelijk de positie verbeterd. Dan een scan gedaan, ongeveer 1700 posten.

      Kom maar op ongeveer 55%. Misschien omdat ik het zonder Satfinder niet zo goed kon positioneren, misschien omdat de schotel teveel naar de andere satellieten gericht staat.

      Ga nog eens kijken wat de tweede tuner geeft.
    • wat voor schotel is het...?
      1-
      in geval dat je de LNB 13 Oost ietsie pietsie tegen de klok in draaid in de klem (heel weinig volgens satlex of dishpointer +- 4graden) wordt de ontvangst beter
      afhankelijk van je lokatie staat dat ook op dishpointer vermeld indien je 13 oost op lokatie zet
      2-
      Bovendien moet die LNB helemaal aan de verdikking van de feed tegen die klem zitten, opdat de focus op het low noise block komt.
      3-
      Anders kom je er niet omheen om nogmaals aan de uitrichting te werken.
      ciao ciao
      :D keine kohle mehr :D
    • Is ondertussen gelukt. Is me verkocht voor een Triax 110.
      Had eerst wat anders aan de hand. Daarom even radio stilte. Dan heb ik terug moeten uitrichten, want met het bekabelen voor de tweede tuner waren de posities wat verlopen.
      Maak het me wel zelf wat moeilijker, de schotel staat binnen achter een grote plexiglas koepel. Moet dus niet alleen letten op de hoeken, maar ook op de positie tov de koepel. En hij staat niet vlakbij de koepel. Hoe groter de afstand tussen de satellieten, hoe groter het deel van het signaal dat er niet helemaal doorkomt.
      Heb hem laten staan vooral gericht op Astra 2 en de andere Astra's. Hotbird heeft veel posten maar niet zoveel die ik dikwijls bekijk.


      Bedankt.