Vragen over vu+ en ziggo en alg. functionaliteit

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Vragen over vu+ en ziggo en alg. functionaliteit

      Hallo,


      ik wil graag overstappen van mijn Ziggo HUMAX apparaat naar een Vu Plus apparaat, maar heb daar nog wel wat vragen over. Op verschillende fora lees ik tegenstrijdige dingen, dus ik hoop hier meer inzicht te krijgen in wat wel en niet gaat.

      1) input: Ziggo (HDTV) kabel-TV, met CI+ smartcard. Ik zag verschillende (oude) discussies, waarin gesteld werd dat CI+ mogelijk een probleem is. Gaat dit anno 2020?
      2) opname: het gelijktijdig kunnen opnemen van verschillende programma's is super. Een paar vragen hier over:
      - kan gelijktijdig naar andere kanalen gekeken kan worden? Ik zag meerdere threads, waarin aangegeven werd, dat dat toch lastig bleek
      - kunnen de apparaten via FTP of anderszins hun opnames op een NAS uploaden (of door deze laten downloaden)?
      - in welk fileformaat zijn deze bestanden in dat geval beschikbaar? Kunnen de apparaten zelf converteren?

      Kijkende naar de vragen, welk apparaat past hiervoor het beste? Ik zat zelf te kijken naar de solo of zero. Ik dank jullie voor jullie inschattingen!


      Hartelijke groet uit het Brabantse!
    • 1) CI+ gaat, of je Ziggo kaarten nog zonder module kunt gebruiken weet ik niet, ik vermoed echter van wel...
      2)- Met CI+ -> je kan meerdere zender tegelijk opnemen, maar dat gebeurt geencrypteerd. Als de Vu+ in standby is zullen deze een voor een gedecrypteerd worden. Meerdere zenders tegelijk kijken kan niet met CI+ (dus geen PiP of tweede zender streamen)
      Voor kanalen zonder encryptie of als het toch mogelijk zou zijn een losse kaart+softcam te gebruiken: geen restricities
      - Ja.
      - De STB neemt op wat hij aangeleverd krijgt en slaat dit op in een TS container. Converteren kan de STB niet.

      Je wil kabel ontvangen...aanbevolen zijn hier voor:

      - Zero4k (slechts 1 Tuner)
      - Uno 4k (8 Tuners via FBC Tuner, geen interne harde schijf)
      - Uno 4k SE
      - Duo 4k (2 FBC Tuners mogelijk)
      - Ulitmo 4k (2 FBC Tuner + DVB-T Tuner mogelijk)

      Ik vermoed dat je best kiest uit de eerste 3 modellen...de andern zijn waarschijnlijk overkill.
      Hier heb je een overzicht:
      Vu+ STB Vergleichstabelle – Vu+ WIKI

      Als je er een koopt let er op dat ie DVB-CTuner heeft en niet DVB-S2

      En informeer je eerst goed of je kaart ook met Oscam werkt...want dat maakt alles veel aangenamer, je kan zelf 1 kaart dan gewoon in je huis verdelen...En dan zou ik zeker voor een FBC Tuner model gaan.
      Docendo Discimus
      KEIN SUPPORT PER PN!

      Dieser Beitrag wurde bereits 4 mal editiert, zuletzt von Clemens ()

    • Er zijn inmiddels 2 smaken Ziggo.

      1. Oud Ziggo met de oranje Irdeto kaarten
      2. Oud UPC (nu Ziggo) met de witte Nagra kaarten

      Bij 1.

      Kaarten kunnen middels softcam gebruikt worden en moet gezien worden als de meest ideale situatie. Deze kaarten kunnen prima gebruikt worden voor thuisdeling.

      Bij 2.

      Deze kunnen uitsluitend middels de bijbehorende CI+ module gebruikt worden. In dit geval alleen met de VTi firmware. Een CI+ module kan maar één stream tegelijk bewerken en thuisdeling is derhalve onmogelijk. Indien je deze bezit kun je eigenlijk gewoon de Ziggo hardware blijven gebruiken. Een VU+ biedt dan nauwelijk meerwaarde.
    • Ehhh ja? Humax heeft voor zover Ziggo aangaat alleen Irdeto apparatuur geleverd. 5300, 5500. De Nagra (oud UPC) is Pace 7111....
    • Hallo Clemens & Mimisiku,


      dank voor jullie uitvoerige antwoorden. Mag ik daar nog een paar vragen over stellen? Sorry voor de wellicht stomme vragen, dit is voor mij een nieuw veld:

      A) over de Ziggo kaart: ik heb de kaart uit een ongebruikte TV gehaald, het is inderdaad een oranje Ziggo irdeto kaart. Even een vraag over het overzicht wat je meegestuurd hebt: hierin staat bij alle apparaten "CI+ zertifiziert" negatief. Hoe moet ik dat dan zien?

      B) Opnames: opnames dus uitsluitend in TS formaat? Da's jammer, het was super geweest als deze omgezet zouden kunnen worden in MKV / AVI's oid, zodat deze direkt door mijn NAS opgepikt zouden kunnen worden en in Plex ter beschikking gesteld zouden kunnen worden. Ik zou voor de conversie evt wel een docker op m'n NAS kunnen laten draaien, maar daar is ie net te langzaam voor. Nu gebeurt dit 's nachts op mn PC, en daar zou ik graag vanaf willen.

      C) softcam/oscam: dit is iets nieuws voor mij. begrijp ik je goed, dat ik via mijn netwerk en het apparaat dan meerdere streams tegelijk zou kunnen kijken?

      Misschien heb ik het iets te complex beschreven: m'n Duitse vrouw wil graag haar Duitse meuk kunnen kijken, terwijl ik BBC documentaires wil kunnen opnemen om die op een ander moment te kunnen bekijken. Tegelijkertijd kijken is geen must, maar misschien voor later wel interessant. Alleen als ik nu iets opneem met de Humax, gaat het voor haar mis omdat dit niet werkt. Dus ik zoek iets gebruiksvriendelijks waarmee we elkaar niet in de weg zitten. De VU+ Uno/Duo 4k leek me daarom een optie. Nogmaals dank voor jullie inzichten!
    • A) Er is officieel geen CI+ support, maar het werkt wel gewoon met de VTI Image...maar maakt momenteel ook niet echt uit want met je Irdeto kaart heb je geen CI+ nodig.
      B) Het wel zo dat over DVB-C gewoon H.264 gebruikt wordt...deze in een AVI of MKV ipv een TS container stoppen is geen moeite (eventueel moet je snijden op I frames)...doe dit snel met de PC.
      C) Softcam betekent CI(+) module per softcam. Dit betekent dat je meerdere zenders tegelijk gewoon kunt openen. Je kan dus meerdere zenders tegelijk streamen of bv. als je een tweede ontvanger thuis hebt ook gewoon enkel de kaart met de tweede ontvanger delen (er niet dan enkel wat kaartinfos over het netwerk gedeeld worden en niet de volledige stream).

      Uno4k (SE) of Duo4k zijn ideaal...Daarmee kun je 8 DVB-C frequenties tegelijk openen (zeker als je bv. een sat schotel ook nog zou hebben voor Duitse zenders zou je bij de Duo 4k ook een sattuner kunnen installeren)
      Docendo Discimus
      KEIN SUPPORT PER PN!
    • A. Dankzij de moderne Enigma2 Linux receiver is de CI+ module volledig overbodig! De CI+ module kun je lekker ergens ver weg verstoppen. Je hebt alleen de Ziggo Irdeto kaart nodig. Extra voordeel is dat je dankzij de softcam ook niet meer gelimiteerd bent aan 1 kanaal kijken óf opnemen!
      B. Linux ontvangers nemen standaard op in .ts. Dit is gewoon een standaard MPEG bestand. Deze kun je naar hartelust omzetten in welk gangbaar formaat dan ook! Plex speelt deze .ts bestanden gewoon af. Hoef je niets voor te doen.
      C. Ja, dat kan! Sterker nog: het is de limitatie van de CI+ module die dit gebrek veroorzaakte. De softcam stelt je in staat om meerdere apparaten van beeld/geluid te voorzien. Beter bekend als lokale cardsharing...

      Grappig! Bij mij is het net andersom. Ik wil de Duitse meuk kijken (HD+ kaart) en mijn vrouw de Nederlandse (Ziggo) meuk. Enige waar je voor moet zorgen is dat er voldoende tuners beschikbaar zijn. Stop in de VU+ Duo 4K een mooie DVB-C/T2 FBC tuner en je hebt 8 tuners tot je beschikking.
      Kijken/Opnemen/Streamen naar iPad/iPhone etc... Allemaal mogelijk...
    • Dacht dat dat bij een DVB-C inmiddels geïntegreerd was?
    • Mooi. De mijne komt in mei of juni dus nog even geen testmateriaal :)

      De DM8000 wil maar niet stuk :) Mijn persoonlijke VU+ ervaringen betreffen de VU+ Solo SE, de VU+ Zero 4K (in beide varianten). Wel installatie/reparatieervaring met de VU+ Ultimo 4K...
    • Hallo Clemens en Mimisiku,

      Ik heb bovenstaande thread helemaal doorgelezen en ik zit volgens mij ongeveer met dezelfde vraag, maar misschien toch net anders.

      Ik heb nu een Ziggo abonnement met een Horizon decoder en een 2e TV met CI+ module met oranje Ziggo card. Beiden dus met coax aansluiting.
      Mijn vraag is heel specifiek de volgende:

      Mijn woning is zodanig ingericht dat het lastig is om overal nog een coax kabel te leggen om een decoder achter te plaatsen.
      Wel heb ik door de gehele woning Gigabit netwerk beschikbaar.

      Ik zou centraal één Uno, Duo of Ultimo 4K met FBC tuner willen plaatsen en dan via dit apparaat TV kijken en opnemen.
      Daarnaast zou ik elders in mijn woning via een mediaplayer (of extra VUPlus decoder) ook live tv willen kijken/streamen (niet vooraf opgenomen uitzendingen) naar hetgeen de VuPlus doorstuurt via mijn interne netwerk, dus zonder overal coax te leggen.
      De antwoorden hierboven suggereren dat dit moet kunnen, maar zeker ben ik nog steeds niet...

      Klopt mijn aanname dat dit met deze apparatuur mogelijk is of moet ik toch overal met coax aan de slag?
      En als dit mogelijk is, wordt dan ook 4K ondersteund of max. full-HD ?

      Ik ben zeer benieuwd naar jullie reactie.

      Hartelijke groet uit Brabant.
    • Daar heb ik me al een keer aan gebrand.. De Ziggo Nagra kaart én de Irdeto kaart zijn beide oranje! Kijk of er op die oranje kaart daadwerkelijk de tekst Irdeto staat. Is het een Irdetokaart dan kan dat allemaal wat je wil. Heb je een Nagra kaart dan wordt de spieling flink dunner..

      Biedt Ziggo überhaubt al 4K aan dan? Ik heb nog geen 4K uitzending bij Ziggo gezien behoudens ooit even Love Nature 4K als 'Test kanaal'. En die werkte alleen op de Next. De Horizon plank doet geen UHD, alleen FHD...

      Dieser Beitrag wurde bereits 1 mal editiert, zuletzt von mimisiku ()

    • Bedankt voor je snelle reactie !
      Voor alle zekerheid nog eens gecheckt....het is echt een Irdeto kaart, dus ik kan aan de slag.
      Is er nog een reden dat ik niet de VUPlus Uno 4K SE zou moeten nemen met de FBC DVB-C tuner? (ik weet zeker dat ik geen sat ga kijken)
      Heeft de Duo of Ultimo een snellere processor wat van belang zou kunnen zijn bij doorsturen van 4K beelden?

      Sorry, maar ik kan niet (of weet niet hoe) ik m'n eigen berichten kan editen....

      Ziggo stuurt inderdaad nog geen 4K door, maar ik verwacht dat wel in de loop van dit of volgend jaar en als ik nu iets ga opbouwen, moet dit wel voorbereid zijn op 4K.
      Daarnaast heb ik nog een NAS staan met veel 4K materiaal wat ik intern wil kunnen streamen.
    • Mjahh, dat is verstandig. Een VU+Uno4Kse met DVB-C FBC is dan een mooie optie. Voor het streamen is de totale hoveelheid data die gestreamed wordt doorslaggevend. Of het 4K is maakt niet uit, behalve dat het meer data is dan bij 2K.....