Astra 2 28.2 Oost met Britse FTA

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Astra 2 28.2 Oost met Britse FTA

      Ik heb 80cm schotel met enkele LNB, voor de ontvangst van de Britse FTA.
      Het probleem is, dat als ik bijv. BBC1 opneem ik niet meer naar BBC four kan kijken of opnemen.
      Wat heb ik fout gedaan ?
    • Heb je maar 1 kabel van de LNB naar de ontvanger?

      Indien ja is dit normaal...want BBC One (HD) en BBC Four (HD) zijn alletwee lowband, maar hebben niet dezelfde polarisatie, waardoor er twee kabels nodig zijn naar de ontvanger om het tegelijk te ontvangen.
      Docendo Discimus
      KEIN SUPPORT PER PN!

      Dieser Beitrag wurde bereits 4 mal editiert, zuletzt von Clemens ()

    • Neen.
      Door diverse technische redenen is een satelliet verdeeld in 4 verschillende delen (die ik hier "banden" zal noemen):

      - LowBand / Verticaal
      - HighBand / Verticaal
      - LowBand / Horizontaal
      - HighBand / Horizontaal

      LowBand zijn transponder op de frequenties tussen 10700 Mhz-11700 Mhz, High Band 11700 Mhz - 12700 Mhz.
      Verticaal/horizontaal gaat over de gebruikte lineaire polarisatie.

      Je LNB kan slechts 1 van de 4 delen op een kabel leggen ...
      De ontvanger kan 8 frequenties openen...maar slechts één van de banden komt aan aan je ontvanger.

      De zenders hier zijn:
      - BBC One HD -> 10847 V -> dus LowBand Verticaal
      - BBC Four -> 10773 H -> dus LowBand Horizontaal
      --> Twee verschillende banden, dus het lukt niet.

      Wat bv. wel lukt is BBC One HD, BBC Two HD, Channel 4 HD, more 4, ITV HD, itv2, itv3, itv4 allemaal tegelijk opnemen...want is allemaal LowBand/Verticaal

      Wat zijn de mogelijke oplossingen?

      - Beperkingen accepteren
      - Extra Kabel naar ontvanger leggen (daarom heeft een FBC Tuner ook 2 ingangen)
      - Unicable gebruiken -> Dit is een techniek waar de LNB of multisiwtch de Transponders van de banden haalt en op nieuwe vaste frequenties zet, waardoor alles met 1 kabel mogelijk is.

      Bij Unicable is er slecht 1 kabel nodig, maar je hebt een speciale LNB of multiswitch nodig en in het bijzondere bij meerdere satellieten kan dit kostelijker worden. Ook is de tunerconfiguratie wat gecompliceerder (omdat de ontvanger de LNB moet zeggen elke transponders hij nodig heeft).

      Welke satellieten ontvang je momenteel?
      Docendo Discimus
      KEIN SUPPORT PER PN!

      Dieser Beitrag wurde bereits 5 mal editiert, zuletzt von Clemens ()

    • Sorry voor het late antwoorden, ik ben aan het klussen.
      Ik heb de schotel eigenlijk alleen voor de Astra 2 voor de Britse FTA zenders.
      Dus als ik het gegrijp zou ik een andere LNB moeten hebben.
      Een ander vraagje, hoe zuiver moet de sateliet gericht zijn ?
      Alvast bedankt voor de hulp, sateliet is geheel nieuw voor deze oude baas.

      Ohja, ik heb een VU+ UNO 4K SE met open PLI 7.0

      Dieser Beitrag wurde bereits 1 mal editiert, zuletzt von Peter Bee ()

    • Hangt af van je positie, in Nederland valt dit mee...en hoe beter hoe meer reserve je hebt bij slecht weer.
      Als je enkel je satelliet voor 28.2 gebruikt, kun je je LNB vervangen door een Unicable LNB (bv. deze hier: Inverto Unicable II LNB IDLU-32UL40-UNBOO-OPP für bis zu 32 Teilnehmer | Unicable | LNB | Digitale Sat-Receiver, Anlagen und Zubehör - hm-sat-shop.de)

      Je tuner moet je dan instellen zoals hier beschreven: Tunerkonfiguration Vu+ Uno 4K SE mit einem DVB-S2(X) FBC Dual Tuner – Vu+ WIKI
      (Duits)

      Zo kun je dan tot 8 Transponders openen (zonder dat het uitmaakt waar die transponder liggen)
      Docendo Discimus
      KEIN SUPPORT PER PN!

      Dieser Beitrag wurde bereits 1 mal editiert, zuletzt von Clemens ()

    • Als ik het even snel begrijp, moet ik met die andere LNB tuner A t/m D op een van de kanalen van de LNB instellen, hoe moet dat dan met de andere 4 tuners ?
      Als beginner vind ik de schotel materie lastiger dan computers in elkaar zetten.
    • Waarom enkel A tot D? Waar lees je dit?
      Gewoon A tot H.
      Elke een ander kanaal geven (je hebt tot 32 kanalen met die LNB ter beschikking (als je een andere Unicable LNB koopt kan dit minder zijn, goed opletten!), voor als je bv. nog andere ontvangers hebt of tvs die je ermee wilt gebruiken)
      En Tuner B dan instellen "verbonden met Tuner A", "Tuner C verbonden met Tuner B", etc.

      En computers ineen zetten is ook echt niet moeilijk :D (Schotel materie ook niet als je het eenmaal begrepen hebt)
      Ik ben momenteel aan het sukkelen met de USB poort van een oude smartphone te vervangen...Display (te veel belast bij het verwijderen) en batterijconnector (bij het verwijderen) heb ik al om zeep geholpen :D
      Docendo Discimus
      KEIN SUPPORT PER PN!

      Dieser Beitrag wurde bereits 6 mal editiert, zuletzt von Clemens ()

    • Ik geloof dat opa het doorkrijgt, bij de gegevens van die LNB staan "Vorprogammierte Kanäle", daar moet ik dus de eerste 8 van invoeren, om alles te kunnen opnemen cq kijken.
      Is het kwartje gevallen, of zit ik er volledig naast ?
    • Ik denk het wel...maar dit gaat pas met een Unicable LNB, niet met de LNB die je actueel hebt.

      Zo een LNB heeft bv. 32 kanalen, en die mogen slecht 1 keer gebruikt worden (anders onstaan er conflicten).
      Je ontvanger geeft via een gestandariseerd protocol door welke Zenders de LNB op die vaste kanalen leggen moet.*
      Jij hebt 1 ontvanger die 8 Transponder tegelijk kan openen dankzij FBC Tuner, dus je kan 8 SCRs kiezen...(bv. de eerste 8). Als je een tweede ontvanger zou hebben die ook op de LNB is aangesloten, zou je andere SCRs voor deze moeten gebruiken.
      De frequenties staan voorgeprogrammeerd in de ontvanger als je de juiste type kiest in het Tunermenu.

      *Bij de LNB die je nu gebruikt wordt een ander protocol gebruikt, en worden 1 van de 4 banden op de kabel gelegd met alle transponders van die ene band. Daarom dat het momenteel niet werkt
      Docendo Discimus
      KEIN SUPPORT PER PN!
    • Clemens, hartelijk dank voor de (geduldige en uitgebreide) uitleg, ik denk dat ik het allemaal door heb en zal het na aanschaf van de geadviseerde LNB uitproberen.
      Mocht het niet lukken, dan zoek ik wel weer hulp op dit forum.
      Ik moet ook even kwijt dat dit forum heel blij mag zijn met jouw aanwezigheid, ik heb het op andere fora wel eens anders meegemaakt.
    • Clemens help.
      Ik weet niet wat ik fout gedaan heb, maar na het plaatsen van de Inverto Unicable II LNB IDLU-32UL40-UNBOO-OPP krijg ik geen enkele Britse zender meer.
      De schotel staat 154 azimuth en 152 magnetic elevatie 26 en de LNB 8 naar links, naar de schotel kijkend.
      Opa snapt er geen moer meer van.
      Kun jij me helpen ?
    • Instellingen zien er goed uit...

      Wat ik zou doen is:

      Instellingen terug instellen zoals vroeger (de LNB kan ook legacy), en kijken of het dan werkt.
      Indien niet -> schotel proberen uitrichten, misschien staat hij niet helemaal correct...veel afwijking moet er niet zijn opdat er geen signaal is.
      Indien wel -> Eventueel is een power inserter nodig (maar zou ik momenteel nog niet van uit gaan)

      Indien na de uitrichting de LNB werkt kan je de instellingen weer aanpassen naar Unicable.
      Docendo Discimus
      KEIN SUPPORT PER PN!
    • De vorige LNB doet ook niks meer, ik heb de connector los moeten maken zou het kunnen dat daar iets niet goed gegaan is ?
      de gegevens over de schotel zijn toch de goede instellingen ?
      Dat links of rechts draaien van de LNB snap ik niet helemaal.
    • Kan zeker zijn dat de connector niet meer ok is...heb ik onlangs ook eens gehad...
      Ik vermoed echter dat de schotel eventueel niet meer helemaal goed uitgericht staat...dus stel een zender in (BBC One of zo), en richt de schotel uit tot je iets van signaal hebt.
      En de instellingen zijn normaal gezien goed...het gebruiken van de oude instellingen met de nieuwe LNB was gewoon een test voor de zekerheid.
      Docendo Discimus
      KEIN SUPPORT PER PN!
    • Dat links of rechts draaien van de LNB, ik moet 8 graden naar links zeggen ze, maar moet nu de bovenkant of de onder kant naar links ?
      Ik ga zo weer het dak op en de aansluiting geheel opnieuw snijden, want ook op de oude recorder Rebox kreeg ik niet meer.
      Ik zal ook maar de rest van de kabel controleren.

      Ik snap er geen zak meer van, geen signaal de klok blijft op1 januati 1970 staan.
      Ook op de ondere ontvangers nada.
      Zie geen beschadiging of klikken in de kabel, welke alleen aan de schotelkant eerst los geweest is.
      Heb jij nog een idee ?