Verhouding partities wijzigen

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Verhouding partities wijzigen

      Hallo, ik heb een 4 TB-schijf in mijn Vu+ Solo2-ontvanger waarop ik via het VTi-menu twee partities heb laten maken in de verhouding 1:2. Er werd naast de gelijke verhouding jammergenoeg niets anders geboden. Maar nu alle films op de grote partitie staan wordt de ruimte langzaamaan krapper. Op de kleine partitie staat vrijwel niets, er wordt vrijwel alleen op opgenomen. Ik zou de verhouding willen wijzigen naar 1:20 zodat de kleine partitie nog maar 200 GB groot is. Ik heb erg weinig benul van Linux, maar trof bij het zoeken resize2fs en fdisk waarmee via Telnet de partities gewijzigd zouden kunnen worden. Ik heb de schijf wel in een Linux Mint-computer ge-mount maar in Testdisk werd helemaal niets aan inhoud getoond. Ik had gehoopt daar deze wijziging te kunnen uitdokteren.
      Mijn vragen zijn nu: 1) kan deze verschuiving via Telnet worden gedaan zonder verlies van de filmbestanden? 2) welke stappen moet ik nemen om zover te komen? 3) Wat kan de reden zijn van het ontbreken van informatie in Testdisk bij het aankoppelen van deze schijf?
      Alvast veel dank voor jullie goeie raad en antwoorden! ~~~~ Philip
    • Ik zou het met Gparted proberen...maar wel opletten je kan makkelijk alles kwijt zijn als je het verkeerd doet, en heb te weinig ervaring om exact te kunnen zeggen hoe je het moet doen...
      En zou het niet eenvoudiger zijn als de eerste partitie vol is gewoon de andere te gebruiken? Of gewoon de andere nog eens op te splitsen?
      Docendo Discimus
      KEIN SUPPORT PER PN!
    • Gaat niet werken.... Eerst alle films backuppen! Daarna gewoon installeren als 1 partitie.... 4TB kan hij met ext4 prima aan... Er is helemaal geen reden om nog 2 partities te hebben..