Mijn ervaringen met de Vu+ Uno 4K SE

    Diese Seite verwendet Cookies. Durch die Nutzung unserer Seite erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Cookies setzen. Weitere Informationen

    • Mijn ervaringen met de Vu+ Uno 4K SE

      Beste mensen,

      ik zou graag hier mijn ervaring willen delen met de Vu+ UNO 4K SE die mij werd aangeraden hier op het bord (i.p.v. de wat oudere garde zonder FBC tuners).

      Een jaar of 2 geleden had ik al eens een Vu+ Solo besteld maar daar was iets mis mee dus die ging terug. Het is toen een showmodel Technisat geworden en die voldeed prima. Maar tijden veranderen. Wat mij vooral tegenstond in de Technisat was dat er geen fatsoenlijke (permanente) timeshift op zat. Die had ik daarvoor al wel gehad in de Kathrein 925 en dat was een groot gemis. Ook meerdere opnames tegelijk was niet mogelijk als er gedecodeerd moest worden maar dat is meer een algemeen verhaal v.w.b. het gebruik van een CAM module met kaart. Gebruik je CAM met de kaart erin in de Vu+ dan kun je ook hier niet meervoudig gedecodeerd opnemen. Achteraf decoderen van een gecodeerde opname schijnt wel mogelijk te zijn maar heb ik me nog niet in verdiept.

      Door dit forum werd ik toch wel enigszins gerustgesteld dat het allemaal wel kon met een Vu+, en de Technisat had voor de 3e keer al zijn kanalen verloren (onder het kijken!) dus daar zat ook iets niet goed, tijd voor iets anders voor het helemaal hommeles werd. Eerst werden de twin LNBs voor Astra 1 en 3 gewisseld, de oude koppen waren door de tijd heen wel wat verweerd. Een item voor ons is dat we maar 1 kabel de woning in krijgen en dat ook nog eens met een hele platte kabel door het kozijn heen. Dat is nooit ideaal maar gelukkig blijven LTE en DECT storingen/invloeden redelijk beperkt. Dus je zit dan al gauw aan een Diseqc switch maar tegenwoordig gaat dat ook anders. Mijn oog viel op de DurLine (Inverto clone denk ik) DWB 32K Unicable matrix met 2 WB LNB van dezelfde firma. De 1e matrix was niet goed geprogrammeerd, wat zich uitte in alleen een heel beperkt aantal zenders. De matrix kan ook een wat traditioneler setup aan met een legacy output waardoor je met diseqc kunt werken, maar je moet wel de LOFs naar 10400 zetten. Maar dat was niet helemaal de bedoeling omdat je dan nog steeds niet met twee tuners over 1 kabel kunt opnemen op dezelfde V/H Hi/Lo... Dus...
      Nadat de matrix werd gewisseld was het beter. Maar de Technisat en Kathrein hadden er toch hun moeite mee en setup was onduidelijk op zijn minst. Bij de Kathrein kun je gedeeltelijk niet eens lezen wat er staat... lekker dan. Maar dat simultaan opnemen en kijken en de timeshift issue bleven bestaan en de Vu+ kwam weer op het lijstje.

      Dus maar besteld nadat de stemmen hier op het bord eenduidig waren. OK dan! Nou ben ik niet bang voor software, of hardware. Ik zit al 35 jaar te wroeten in die bende, nu voornamelijk met software maar voorheen werd ik ook duidelijk met de rokende soldeerbout gesignaleerd. Sinds een aantal jaren doe ik ook Linuxes en bv Raspberry, dus een Vu+ op Linux basis erbij schrok me niet af.
      Maar de 1e stappen waren toch wel even wennen. Wat ik nog steeds vind: wat is dat menu een ontiegelijke zooi! Er zou er toch eens eentje voor moeten gaan zitten om de zaken eens wat beter te organiseren. Ik zoek me nog steeds vaak een eind weg voordat ik iets vind. Wat ik in het begin vooral miste:
      1. snel downloaden van een NL zenderlijst.
      2. Info(bar) knop op de afstandsbediening wed gemist.
      3. EPG niet verticaal maar naast elkaar.
      4. Die groene miep is door de jaren ook nog niet veranderd (vind de blauwe veel mooier)

      Ik had me al wel redelijk voorbereid en ingelezen dus de setup van de tuners was redelijk te doen maar alleen net de board hulp kwam er beeld. Hulde! Voor mijn DurLine DWB32K gebruik ik de Unicable Matrix settings van de Inverto IDLP-UWT... en dat werkt prima. Ik ben toen naar OSCAM gegaan (met butler), heb MultiQuickButton geladen (MQB genoemd... was wel ff zoeken!) en dat was het wel. In het weekend demonstreerde ik het eea trots aan een collega en die was meteen geïnteresseerd. Hij was net de deur uit en paf... daar begon de ellende. Ik was gewoon een aantal kanalen kwijt. NPO1/3, NET5, AT5, de Omroep 'x' kanalen... huh? Channel SID not found in PAT of zoiets was het bericht. Hier en daar op het board wordt dit ook wel gemeld. Maar er was wel iets goed mis!
      Wat bleek was dat deze zenders allemaal op frequentie 11793 aan het kijken waren. Ik dacht van zal wel goed zijn. Maar nee. Uiteindelijk kwam ik er dus achter dat deze zender allemaal op 12188 moeten zitten en NIET OP 11793!!! What the ...??? En nee ik ben niet via een terminal of iets dergelijks in de box aan het wroeten geweest dit gebeurde letterlijk onder het zappen/kijken, pats weg. Dus daar is ergens iets goed mis.
      Een paar berichten op het board zeiden om te scannen met eerst verwijderen optie aan. Nou dat deed het hem! Je begint soms wel eens te twijfelen omdat je eigenlijk alles behalve de schotel zelf (110cm Triax) hebt vernieuwd maar het is goed gekomen.
      Het was wel het punt waarop ik dacht als ik dat niet recht kan trekken gaat de doos terug. Ik bedoel OK dit is software van hobbyisten en ook nog eens goed spul (kan wel beter) en dus kun je geen echte eisen stellen maar wie laat er nu een Vu+ origineel ??? En dit soort akkefietjes waar een gedeelte van je zenders opeens wegvalt is al meerdere keren gesignaleerd. Nu ben ik ervaren genoeg en weet dat sommige bugs pas na intensief speurwerk en analyse opgelost worden. Ervaring vooral wat betreft programmeren en zeker begrijpen en weten hoe eea aan de achterkant functioneert helpt veel. Zo loste ik een keer een bug op omdat ik het gewoon vanaf papier af las dat er een memory leak in zat. Jarenlang niet gevonden, ik kijk er 2 minuten naar en hoppa. En dit zal ook wel zoiets zijn, zoiets van een pointer fout zetten of iets dergelijks en klabam daar gaat het mis. Het zijn vaak die "gebeurd wel eens maar niet altijd" problemen die moeilijk op te lossen zijn.

      Maar afijn, het beeld is nu heel goed, beter dan voorheen (maar de standaard instellingen waren voor mijn TV veel te rood, te veel contrast, te helder, afijn er moest redelijk geschroefd worden (ik houd het nog steeds op de jongens uit Eindhoven voor TVs alhoewel ze deze niet zelf meer maken).

      Met de VU+ app ben ik redelijk happy, EPG overzicht kan beter (per zender? Wie heeft dat nu weer uitgedacht?!) en de openwebif vond ik wel lekker simpel en doeltreffend ook voor een nieuwe lijst samenstellen. Het kijken via tablet of telefoon zonder dat de TV aangaat (HDMI-CEC...) ja allemaal top.
      Maar dat menu... mensen... er zijn soms 6 pagina's met instellingen waarvan ik denk What?! Voor echte nerds, prima, yes you can. Maar als je van degelijke duitsers overstapt naar de Vu+ ... tja... :wall1:
      Ik denk dat als er een wat simpelere GUI komt met een war duidelijkere structuur waar op de 1e pagina de hoofdpunten staan of meest gebruikte instellingen, en de rest onder 'expert settings' dan zijn we al een heel eind om een nog grotere markt aan te boren. Ik meen te weten dat de basis voor de software altijd min of meer hetzelfde is. Daarop baserend worden dan de eigen uitbreidingen en menus geschreven. Kijk je bv naar een openatv STB dan zie je ook wel eea weer terug in het menu wat lijkt op het VTi. Wat ik dan wel weer goed vond was dat het tuner instellen en zender scannen onder 1 menu zitten, dat wil bij andere STBs nog wel eens op verschillende niveaus zitten en daar word je wel eens een beetje moe van.

      Timeshift is ook weer zoals het hoort (loopt altijd mee zodat je even terug kunt). Ik heb er een Seagate 1TB in gezet met de caddy. Er zijn wat verhalen over deze dat ie het niet goed zou doen etc. maar ik heb er voorlopig geen last van. Reclames snijd ik er nooit uit (schijnt een hobby te zijn voor mensen maar dan vraag ik me af of het dan wel helemaal binnenshuis blijft en legaal!?) terwijl ze ook nog eens tig andere kanalen opnemen tegelijkertijd. Arme ARM processor. Wat ik overigens wel knap vind hoor is dat de 2 core ARM dit allemaal kan. Wow. Vraag me wel af waarom je dan nog een Ultimo wilt. 4 core maar die prijs is wel buiten het "enthousiasten" budget!

      Al met al tevreden, heel tevreden. Maar er waren toch momenten waar ik dacht oh nee he gaan we weer. Het board helpt zeker. Bedankt! :D

      Dieser Beitrag wurde bereits 1 mal editiert, zuletzt von DarfWeder ()

    • DarfWeder schrieb:


      1. snel downloaden van een NL zenderlijst.
      2. Info(bar) knop op de afstandsbediening wed gemist.
      3. EPG niet verticaal maar naast elkaar.
      4. Die groene miep is door de jaren ook nog niet veranderd (vind de blauwe veel mooier)
      1. fastscan plugin doet dit.
      2. met "ok" opent de infobar...
      3. kan ingesteld worden hoe EPG weergegeven wordt.
      4. bedoel je de bootscreen? Kan je wijzigen...anders weet ik niet wat je bedoelt.

      DarfWeder schrieb:


      Ik was gewoon een aantal kanalen kwijt.
      Gebeurt normaal niet, is bij mij nog nooit gebeurd in al die jaren, en ook in dit forum lees ik geen of nauwelijks gelijkaardige zaken...

      En wat betreft het menu...ik vind het redelijk ok en overzichtelijk...enkel de opslising van systeem instellingen en vti instellingen vind ik een beetje onnodig...maar normaal ga je 1 keer overal door en stelt alles zoals gewenst en dan nooit meer...
      Docendo Discimus
      KEIN SUPPORT PER PN!
    • Beetje 'Off topic' maar toch... Ik neem films op en snij daar de reclame uit. Gewoon legaal gebruik om het lokaal op te slaan. Eigenlijk om 2 redenen:
      1. Minder opslagruimte per film
      2. Ben inmiddels senior en stoor me ontzettend aan die reclame geilheid van de zenders. Voorbeeld van donderdag: Poirot op RTL 7. Film begint, na 5 minuten 20 minuten!!! reclame, dan 15 minuten weer Poirot, weer 20 minuten reclame!!!! Denken ze bij RTL nu echt dat ik dan nog weet waar de film over gaat?? Lineair kijken is voor ons ouderen op dit soort zenders onmogelijk..
      Afgezien van het feit dat zelfs de reclameblokken qua inhoud/merk herhaald worden vind ik het onverteerbaar dat deze zenders hun inkomsten moeten halen uit reclame (en dus self-supporting zouden moeten zijn!!). Toch mogen we betalen om de zender te kunnen zien...